Mijn
Droommuseum
Hoe
mijn ideale museum eruit ziet? Ik weet in ieder geval wel hoe het er niet
uitziet. Het is van de buitenkant niet al te opzichtig en te spraakmakend,
zo staat het niet ergens midden in de stad in het water de omgeving te
ontsieren, het is niet een gebouw dat afleidt van de kunst die er te zien
is, er is geen huisfilosoof met een zwaar brilmontuur aan mijn ideale
museum verbonden en de suppoosten dragen ook geen hippe sjerpen waar hun
naam aandachtig met de hand op is geborduurd door oude dienstbare nonnen
en de directeur van mijn museum is niet per se een man, en al helemaal
niet een kunsthistorisch geschoolde intellectueel die mij tracht te overtuigen
van zijn eigen bijzondere visie op kunst en maatschappij en die het inrichten
van tentoonstellingen zelf als een kunstzinnige handeling beschouwt en
er worden ook geen thematentoonstellingen georganiseerd, hoe goed de achterliggende
concepten ook mogen zijn, er wordt zeker niet aan grensoverschrijding
en ontschotting gedaan door exposities samen te stellen over de esthetica
van de gehaakte beddensprei, het gevangeniswezen of de tuinverlichting
na 1945 en mijn droommuseum is voorts geen laboratorium, geen videotheek,
geen evenement, geen educatieve instelling, geen economisch belevenismoment,
geen dependance van de internationale kunsthandel en in het restaurant
zijn geen rucolafocaccia’s met Siciliaanse pomodorimortadella, gemarineerde
rode ui en balsamico’dressing’ te bestellen en die kosten
ook geen 9.50 Euro en de ingang van het museum ligt niet verscholen in
een wirwar van trappen en beton...
Neen, mijn ideale museum is gemakkelijk toegankelijk en de entreeprijs
is laag. Het heeft een transparante en functionele architectuur, een overzichtelijke
plattegrond en de collectie van beelden en schilderijen wordt er eenvoudig
doch smaakvol gepresenteerd. De ruimtes zijn open, de wanden licht gesausd
en de telkens wisselende belichting door het invallend daglicht verhoogt
de levendigheid van de kunstwerken. Er is voldoende zitgelegenheid voor
de bezoeker om rustig voor het kunstwerk te gaan zitten en het op zich
in te laten werken. De zaalwachters zijn uiterst vriendelijk en behulpzaam.
Er is relevante achtergrondinformatie aanwezig over de kunstwerken en
kunstenaars, maar niet op zodanige wijze dat die afleidt van de kunstwerken.
De nadruk ligt op de esthetische ervaring en het beeldende kijken. Als
ik uit mijn gedroomde museum weer in de wereld stap heb ik iets meegemaakt,
ben ik een moment opgetild uit de sfeer van de alledaagsheid en voel ik
mij energiek en geïnspireerd. Even ben ik verzoend met de wereld,
de mensheid en de doorgaans zo bittere beperkingen van het bestaan en
ervaar ik iets van de bezieling en de gedrevenheid die de kunstenaars
moeten hebben gehad bij het maken van hun werk. Dan maakt het niet uit
of ik in Spanbroek, Den Haag, Jabbeke, Poznan, Parijs of Alicante sta.
Dan doet het er niet toe of het museum groot of klein is, dan kan het
niet schelen of de collectie nu bestaat uit een overzicht van beroemde
kunstenaars door de eeuwen heen of juist plaatselijk bekende kunstenaars
toont of zelfs geheel gewijd is aan het oeuvre van één kunstenaar.
Waarom overdrijft men de discussie over de toekomst van het museum zo?
Musea moeten geen richting willen geven aan de ontwikkeling van de kunst.
Dat doen de kunstenaars zelf wel en blijkens de vele kunstenaarsinitiatieven
vinden ze ook wel een manier om hun experimenten te presenteren. In eigentijdse
galeries en alternatieve expositieruimtes worden hedendaagse kunstuitingen
getoond. Musea hebben daarentegen een andere positie. Ze doen er goed
aan enige afstand te houden ten opzichte van de actuele kunstpraktijk
en zich in hoofdzaak te richten op datgene wat zijn waarde al min of meer
bewezen heeft. Een afzonderlijk museum of aparte behuizing kan dan onderdak
geven aan de nieuwe media.
Eén ideaal museum is er niet. Er zijn op tal van plekken veel leuke
en verrassende musea met een onverwacht en soms onbekend aanbod. Daar
hoeven we niet van te dromen, we kunnen er gewoon naar toe.
Paul
Dikker
Uit:
Boekman nr. 61 |